Købe virksomhed

Købe virksomhed

Ønsker du at købe en virksomhed for at udvide dine nuværende aktiviteter, købe en konkurrent eller få en ny virksomhed hurtigt i gang? Nielsen Valuation Group kan hjælpe dig gennem hele processen med at købe en virksomhed – fra markedsundersøgelse til underskrivelse af købsaftalen. I denne artikel nævner vi også ting, du skal huske på, når du overvejer en forretningstransaktion.

Køb af virksomheder med hjælp fra Nielsen Valuation Group

Som uafhængige M&A-rådgivere med omfattende erfaring med forretningstransaktioner kan vi hjælpe dig gennem hele processen med at købe en virksomhed.

Vi yder support fra start til slut, så du kan være sikker på, at det bliver en god handel. I det typiske tilfælde starter vi med at sondere markedet for at finde interessante virksomheder at købe. Vi evaluerer kandidaterne sammen. Dette efterfølges af en virksomhedsinspektion, så du er sikker på, at du virkelig får det, som sælgeren hævder. Endelig er vi der for at støtte dig under forhandlingen og underskrivelsen af kontrakten.

Ved at hyre os som din uafhængige rådgiver kan du være sikker på at få de bedst mulige betingelser for et vellykket køb af en virksomhed.

Køb en virksomhed uden at betale provision

Nielsen Valuation Group er anderledes end traditionelle erhvervsmæglere. Vi tager ikke provision, når du hyrer os til at købe virksomheder. I stedet opkræver vi som transaktionsrådgiver ingen månedlige honorarer. Det betyder store fordele for dig, hvis du ønsker at købe en virksomhed.

Kontakt os for et tilbud

Hvilken slags virksomheder kan du købe gennem os?

Nielsen Valuation Group er ikke en traditionel erhvervsmægler. Vi er dedikeret til at yde uafhængig rådgivning om forretningstransaktioner.

Er du ved at købe en relativt lille eller mellemstor virksomhed med en omsætning på mellem 25 og 500 millioner kroner? Så vil du sandsynligvis få stor gavn af vores tjenester i forhold til “traditionel” erhvervsmægling.

Selv om vi kan hjælpe dig med at købe eksisterende virksomheder inden for de fleste sektorer, har vi valgt ikke at formidle virksomheder inden for e-handel eller virksomheder, der udelukkende er lokale. Vi påtager os derfor ikke opgaven med at købe butikker eller restauranter, men rådgiver dig gerne om, hvor du kan tage hen, hvis det er det, du er interesseret i.

Nielsen-Kopa-bolag-storlek

Virksomheder med en omsætning på mellem 25 og 500 millioner kroner kan benytte vores tjenester i stedet for en traditionel virksomhedsvurdering.

Hvorfor købe en virksomhed gennem os i stedet for gennem en mægler?

Et almindeligt spørgsmål er, hvilke fordele der er ved at købe virksomheder ved hjælp af en transaktionsrådgiver som Nielsen Valuation Group i forhold til at bruge en almindelig erhvervsmægler.

Forskellen ligger i den måde, vi arbejder på, og i den måde, vi tager penge for vores tjenester på – i begge tilfælde til din fordel.

Hvis du køber en virksomhed ved hjælp af en erhvervsmægler, betaler du en provision for hele transaktionen. Derudover er der normalt også et opstartsgebyr, uanset om der er en aftale eller ej.

Med Nielsen Valuation Group får du hjælp fra en uafhængig rådgiver, som ikke har nogen interesse i selve handlen. Derfor kan vi give et mere objektivt billede af det potentielle køb, og om det vil være en god handel for dig. Vi opkræver ikke provision, men betaler i stedet en månedlig forudbetaling, så længe du bruger vores tjenester.

Er der ingen fordele ved at købe en virksomhed med en erhvervsmægler?

Det lyder måske som om, at du aldrig bør købe en virksomhed med hjælp fra en mægler. Det er naturligvis ikke tilfældet. I nogle typer af forretningstransaktioner er det faktisk et godt valg, hvis du vælger en god mægler.

Hvis du ønsker at købe en lille virksomhed med lokal tilknytning, er det sandsynligvis det rigtige valg. Små virksomheder i sektorer, hvor der er et stort antal lignende virksomheder til salg, er et glimrende eksempel på, hvornår det kan være en god idé at købe med hjælp fra en traditionel erhvervsmægler.

Anvendelse af en M&A-rådgiver giver mange fordele

Hvis du er interesseret i at købe en virksomhed, der ikke er rent lokal, er en M&A-rådgiver som Nielsen Valuation Group næsten helt sikkert et langt bedre valg end en erhvervsmægler.

Transaktionsrådgivere, som vi også er kendt som, er ikke forudindtagede. Derfor er det nemmere for os at kontakte den eller de virksomheder, som du er interesseret i at købe. Vi har en god chance for at vinde den potentielle sælgers tillid. Flere døre åbnes.

Vi finder det problematisk, når virksomheder hyrer rådgivere, som har et økonomisk incitament til at gennemføre transaktionen. Det kan føre til, at købsaftalerne bliver hastet igennem, hvilket kan betyde, at du betaler mere for at købe en virksomhed, end det er rimeligt. I værste fald kan det føre til, at du foretager en investering, som det ville have været bedre for dig at undlade at foretage.

Det er her, at vi som uafhængige M&A-rådgivere kan være en stor ressource for dig. Desuden betaler du kun et månedligt depositum, så længe købsprocessen er i gang. Du skal ikke betale et oprettelsesgebyr eller provision.

Er du interesseret i at købe en virksomhed?

Ønsker du hjælp til at købe en virksomhed, som du er interesseret i, eller ønsker du hjælp til at finde egnede virksomheder at købe?

Kontakt os nu

Hvorfor købe en virksomhed?

Det er relativt nemt at starte et aktieselskab i Sverige. Så hvorfor skulle du vælge at købe en virksomhed i stedet? Der kan være flere årsager. Her er nogle af de mest almindelige.

Udvidelse

Blandt vores kunder er forretningsekspansion ofte en grund til at købe en virksomhed. Ofte drejer det sig om en kunde, en konkurrent eller en leverandør.

Der kan være forskellige bagvedliggende formål. F.eks. for at vokse hurtigere end man kan gøre det organisk, sikre distributionskanaler eller forsyningskæder, få adgang til patenter eller en bedre forhandlingsposition over for leverandører. Synergier opnås normalt også ved fusioner.

Særlige grunde

Nogle gange er der en specifik grund til at købe sig ind i en virksomhed. Måske er kundegrundlaget usædvanligt godt. Eller det kan være et veletableret mærke, som du ønsker at gå efter. Det faktum, at en virksomhed er fremragende, kan være grund nok til at forsøge at købe den, da det kan være svært at finde kvalificeret arbejdskraft.

Generationsskifte

Nogle forretningstransaktioner vedrører familievirksomheder, der er til salg. I sådanne tilfælde kan eksterne investorer også ønske at købe sig ind. Eller ejeren er ved at gå på pension og tilbyder sine medarbejdere at overtage virksomheden.

Kortere opstartstid

En almindelig grund til at købe en virksomhed i stedet for at starte en fra bunden er at forkorte opstartstiden. Du køber en virksomhed, der allerede fungerer. Den har en kundekreds, personale, leverandører og lokaler. Ved at købe virksomheden kan du spare mange års opbygning af virksomheden og overtage den på et tidspunkt, hvor du kan fokusere på at drive og udvikle virksomheden.

Ved denne type virksomhedsopkøb er det mere almindeligt at bruge en erhvervsmægler, da der ofte er tale om små og lokale virksomheder.

Lejere risiko

Det er meget vigtigt, at der er en historie. Der er et bevis for konceptet. Risikoen ved din investering er mindre, hvis du har tidligere årsregnskaber og årsrapporter at støtte dig til. For hver ny virksomhed, der startes, er der en stor usikkerhed om, hvorvidt forretningsidéen overhovedet vil kunne lanceres i praksis. Hvis du køber en virksomhed, der fungerer, er det lettere at vurdere udsigterne til fremtidig succes.

Og overvejer du at købe en virksomhed?

Hvis du ønsker at købe en virksomhed med en omsætning på mellem 25 og 500 millioner kroner, hjælper vi hos Nielsen Valuation Group dig gerne med at finde den rigtige virksomhed. Vi har stor erfaring med virksomhedstransaktioner i mange forskellige brancher.

Kontakt os for et tilbud

Nielsen-foretagstransaktioner-generationsskifte

Generationsskifte i familievirksomheder er en af mange mulige årsager til en forretningstransaktion.

To måder at købe virksomheder på

Der er to måder at erhverve en virksomhed på. Hvis du køber selve virksomheden, køber du aktierne. Hvis du kun er interesseret i aktiverne, kaldes det at købe aktiverne.

Køb af aktier

Hvis du ønsker at købe hele virksomheden, kaldes det et aktiekøb eller en aktieoverdragelse. En sådan handel betyder, at du som køber overtager alle rettigheder og forpligtelser i den virksomhed, du køber.

Den overtagne virksomhed fortsætter normalt under sit eksisterende navn og firmanummer, eller den kan blive fusioneret med købers virksomhed ved en fusion efter købet.

Alle virksomhedens aktiver og passiver er medtaget. På samme måde gælder personalets ansættelseskontrakter og andre aftaler fortsat. Som køber overtager du også ansvaret for virksomheden – herunder ting, som virksomheden har gjort længe før selve transaktionen.

Påpasselig – Det sidste punkt er vigtigt. Hvis den virksomhed, du køber, er genstand for en skatterevision, kan den blive efterbeskattet, og det er en udgift, der skal betales. Hvis virksomheden har solgt defekte varer og modtager klager, kan den være erstatningspligtig eller forpligtet til at udbedre skaden.

Når du engagerer Nielsen Valuation Group i forbindelse med et køb af en virksomhed, udfører vi en nøjagtig due diligence for at afdække eventuelle skjulte forpligtelser.

Utroværdig aftale

Den anden metode er den hemmelige aftale. I dette tilfælde køber du kun selve virksomheden eller en del af den. Du køber aktiverne, men ikke selve virksomheden.

Du kan f.eks. aftale at købe maskiner, kundekartoteker, varemærker, licenser, patenter eller lagerbeholdninger. Hvis du fortsætter med at drive virksomheden, har de ansatte ret til at følge med dig.

Den virksomhed, som du køber gennem en handel, kan fortsætte med at eksistere alene. Du overtager aldrig aktierne eller virksomhedsnummeret. Derfor skal du allerede have et selskab, som du kan overdrage dine værdipapirer til, eller du skal oprette et nyt aktieselskab og overføre aktiverne til det.

Hvis du køber en enkeltmandsvirksomhed, er det altid et spørgsmål om en god handel.

Køb af aktier vs. køb af aktier i en virksomhed – hvad er bedst?

Hvis du skal købe en virksomhed, skal du beslutte, hvad der er bedst – at købe aktier eller værdipapirer. Begge dele har deres fordele.

FordeleUlemperKøb af aktier

  • Nemmeste og hurtigste virksomhedstransaktion – alt inkluderet
  • Godt, hvis du stadig har til hensigt at drive den købte virksomhed som en selvstændig virksomhed
  • Legalsk ansvar for det, virksomheden har gjort – kræver mere due diligence
  • Du får alt – selv ting, der ikke giver nogen værdi eller endda er en byrde

Madvarebutik

  • Du kan selv bestemme præcis, hvad du vil medtage
  • Lavere risiko – intet juridisk ansvar for det, som virksomheden har gjort tidligere
  • Mere kompliceret virksomhedsoverdragelse – alt skal defineres
  • Prisen for hvert aktiv skal fastsættes af skattemæssige årsager

Det er forskelligt fra sag til sag, hvad der er bedst. Generelt foretrækker købere normalt en løsning, der ikke er kompliceret. Det skyldes, at det normalt giver et større skattemæssigt afskrivningsgrundlag. Sælgeren kan på den anden side foretrække et aktiesalg ud fra et skattemæssigt synspunkt.

Sælgers ansvar for fejl ved køb af en virksomhed

Hvad sker der, hvis jeg køber en virksomhed og senere finder ud af, at den ikke er det værd, jeg har betalt for den? Der er visse juridiske beskyttelsesforanstaltninger for dig som køber.

Hvis det er besværligt, kan du som køber i henhold til købeloven have ret til at klage og få fejlen udbedret.

Det samme gælder for et aktiekøb, hvis du køber alle aktierne i virksomheden eller en meget stor del af aktierne.

Hvis du køber individuelle aktier, gælder loven om gældsbeviser i stedet. I henhold til denne lov har du som køber ikke ret til efterfølgende at hævde, at der var tale om en fejl i forbindelse med købet. Undtagelsen er, hvis sælgeren har givet garantier, f.eks. gennem balancen eller en garanti. I dette tilfælde kan du som køber også være berettiget til at gøre krav gældende med tilbagevirkende kraft.

Undgå ubehagelige overraskelser, når du køber en virksomhed

Når du hyrer Nielsen Valuation Group til at købe en virksomhed, reducerer du risikoen ved transaktionen. Vi foretager altid en grundig inspektion af den virksomhed, du planlægger at købe. Desuden vurderer vi virksomheden for at afgøre, om prisen er rimelig.

Kontakt os nu for et tilbud

Moms på erhvervskøb

Normalt skal du ikke betale moms, når du køber en virksomhed. Hvis det er en aktieoverførsel, er der aldrig moms. I de fleste tilfælde er det også momsfrit for indkommende virksomheder.

Betingelsen for ikke at betale moms, hvis du køber et godt tilbud, er, at du er momspligtig. Desuden skal købet til en bestemt pris vedrøre hele virksomheden eller en hel aktivitetsgren.

Skatteregler

Når en virksomhed købes ved en aktieoverdragelse, er det sælgeren, der beskattes af en eventuel kapitalgevinst. Denne skattepligt gælder fra salgstidspunktet.

I tilfælde af handelstransaktioner skal værdien af hvert enkelt inputaktiv bestemmes af skattemæssige årsager. Prisen skal være rimelig i forhold til markedsværdien. Sælgeren beskattes af forskellen mellem prisen og den ikke-afskrevne værdi.

Hvis en del af prisen ved virksomhedsoverdragelsen ikke er direkte knyttet til et bestemt aktiv, kaldes det normalt goodwill.

Værdiansættelse af virksomheden før købet

Hvor meget er en virksomhed værd? Hvad er en rimelig pris? Der findes faktisk ingen objektiv værdiansættelsesmetode, men værdien vil variere alt efter, hvordan du vælger at værdiansætte virksomheden.

Nogle almindelige metoder er

  • Værdiansættelse af aktiver – baseret på aktiverne
  • Vurdering af udbytte – baseret på indtjening
  • Cash flow-værdiansættelse – baseret på forventede fremtidige cash flows

Men i sidste ende er værdien det, som sælgeren er villig til at sælge virksomheden for, og det, som du som køber er villig til at betale.

Desværre giver de vurderinger, der tilbydes online, alt for ofte et helt forkert billede af den reelle værdi, fordi de kun er baseret på finansielle rapporter. Derfor bør du aldrig stole på en sådan virksomhedsvurdering, når du skal træffe din købsbeslutning.

Før en velafbalanceret virksomhedsvurdering før dit køb

Når du engagerer Nielsen Valuation Group som transaktionsrådgiver i forbindelse med et køb af en virksomhed, foretager vi altid en værdiansættelse af virksomheden. Vi anvender en normalisering af regnskaberne for at få et rimeligt skøn over, hvad virksomheden kan være værd.

Kontakt os nu for et tilbud

Låne penge til at købe en virksomhed

Mange mennesker, der køber virksomheder, vælger at låne penge for at finansiere købet. Der er flere muligheder for finansiering. Ofte er det muligt at låne op til 50 % af købsprisen. Resten skal du finansiere med dine egne penge.

Købslån

Et overtagelseslån er en type erhvervslån, som du kan bruge til at købe en virksomhed, hvis du allerede driver en virksomhed. I dette tilfælde bruger du aktier i den eksisterende virksomhed som sikkerhed for erhvervskøbet.

Hvis din nuværende virksomhed har et stort varelager, kan du optage et erhvervslån på 50 % af varelagerets værdi og bruge det som sikkerhed for lånet.

Alternativt kan banken kræve en eller flere kautionister for at yde lånet.

Private lån

Det kan være svært at få et lån til at købe en virksomhed gennem erhvervslån. Hvis banken siger nej, er private lån en mulighed. Derefter låner du som privatperson i dit eget navn og investerer pengene i virksomheden. Ulempen er naturligvis, at du bliver personligt ansvarlig for lånet.

Påpasselig for forbudte lån!

I henhold til selskabsloven er det forbudt at finansiere et virksomhedsovertagelse med aktier fra den virksomhed, der skal overtages. På den ene side må administrerende direktører, aktionærer og bestyrelsesmedlemmer ikke låne penge fra deres egen virksomhed. For det andet må et selskab aldrig yde et lån til nogen, hvis formålet er at købe aktier i samme selskab.

Med andre ord, hvis du på nogen måde vil bruge et selskabs aktiver til at købe et selskab, skal det være aktiver i et andet selskab end det, du vil købe. Det er dog tilladt at optage et lån via det nyerhvervede selskab til andre formål umiddelbart efter selskabstransaktionen.

Vi guider dig gennem din forretningstransaktion

Er du ved at købe et aktieselskab og spekulerer på, hvilke muligheder der er for at finansiere forretningstransaktionen? Kontakt os hos Nielsen Valuation Group, så hjælper vi dig med at forstå de forskellige muligheder, der er til rådighed.

Kontakt os

Hyppigt stillede spørgsmål om køb af virksomheder

Hvordan køber du virksomheder?

Der er to måder at købe virksomheder på – enten køber du alle aktierne ved en aktieoverdragelse eller du køber aktiverne ved et buy-in.

Hvad koster det at købe en virksomhed?

Med en M&A-rådgiver som Nielsen Valuation Group betaler du et månedligt honorar i hele opkøbsperioden. Hvis du bruger en erhvervsmægler, betaler du i stedet en provision og ofte også et opstartsgebyr.

Hvor befinder du dig?

I Sverige tilbyder Nielsen Valuation Group transaktionsrådgivning i Stockholm, Göteborg, Malmø og resten af landet. I Norge fokuserer vi på Oslo, men vi tager også opgaver andre steder.

Kan jeg købe en lagervirksomhed gennem jer?

Nej. Nielsen Valuation Group formidler ikke lagerselskaber.

Hvor køber du virksomheder?

Nielsen Valuation Group kan hjælpe dig med at screene markedet for potentielle virksomheder at købe og derefter evaluere dem. Hvis du ønsker at købe en virksomhed med en strengt lokal tilknytning, kan du i stedet bruge en erhvervsmægler.

Hvordan kan jeg købe et offentligt selskab med omsætning?

Med hjælp fra en transaktionsrådgiver kan du finde og vurdere omsætningsvirksomheder og derefter eventuelt købe en.

Hvad skal du overveje, når du køber en virksomhed?

Tænk grundigt over, hvorfor du vil købe en virksomhed, og hvilken slags virksomhed det skal være. Lav din analyse og vurder virksomheden – helst med hjælp fra en transaktionsrådgiver. Du skal ikke købe for enhver pris, men gå væk, hvis prisen eller noget andet er forkert. Gode virksomheder er ofte bedre, end de ser ud til at være, og dårlige virksomheder er som regel værre, end de ser ud til at være.

Har jeg virksomhedens navn med, når jeg køber den?

Selve navnet, selskabet, følger med købet af aktier eller andele. I tilfælde af et short sale følger firmanavnet ikke med, men det er muligt at overtage det, hvis du køber hele eller en stor del af virksomheden.

Hvorfor købe en virksomhed med en god rating?

Hvis du køber et såkaldt “historisk” selskab, bliver du ejer af et aktieselskab med en god kreditvurdering. En sådan virksomhed vil lettere kunne opnå banklån og på bedre vilkår. Det skaber også tillid hos leverandører og kunder, hvilket giver dig en bedre forhandlingsposition.

En værdiansættelse af virksomhed, er den proces, som er klarlægger en virksomheds mest realistiske og sandsynlige værdi, i en virksomhedshandel mellem to uafhængige parter, som er lige motiverede til at indgå en handel. En kvalificeret værdiansættelse af en virksomhed, bør være udarbejdet efter normerne for både indre værdi og uvildig reformulering samt normalisering af regnskabet. Den egentlige udregning af virksomhedens værdi, er faktisk ret simpel og hurtig at lave, og det er typisk også det du får, når du bestiller en værdiansættelse online, uden at få et fysisk besøg og inspektion. Processen med at reformulere årsregnskabet, sammen med vægtningen og brugen af de forskellige værdiansættelsesmetoder, er det, som kræver den største tid og kompetence af hele virksomhedsvurderingen. Selve reformuleringen og normaliseringen af årsregnskabet er nemlig ofte den del, der påvirker værdiansættelsen mest. Af samme årsag bør en virksomhedsvurdering kun betragtes som reel og pålidelig, når den er udført korrekt, uafhængigt og upartisk.

De mest anvendte metoder til værdiansættelse af en virksomhed er: Markedsmetoden, indkomstmetoden og substansmetoden. De har hver især sine styrker, svagheder og deres enkelte underkategorier. Det skal bemærkes at ingen værdiansættelsesmetode i sig selv, kan stå alene ved vurderingen af en virksomhed. De skal derfor ses i et samspil med hinanden, vægtet efter virksomhedens type.

Markedsmetoden tager ikke højde for virksomhedens lønsomhed eller den sande værdi af aktiverne, som uden tvivl er de vigtigste aspekter at inddrage, ved værdiansættelsen af virksomheder. Derfor afspejler de fleste værdiansættelser, som er udarbejdet efter markedsmetoden, ikke den indre værdi.

Indkomstmetoden tager ikke højde for de aktiver, som virksomheden ejer. Derfor vil virksomheder med mange aktiver få en vildledende værdiansættelse.

Substansmetoden tager omvendt ikke hensyn til selve lønsomheden. Af den årsag vil meget lønsomme virksomheder får en forkert værdiansættelse, ved udelukkende at bruge denne metode.

Ønsker du at bruge et billigere alternativ, eller måske endda selv forsøge at værdiansætte virksomheden?

Du risikerer at tabe en eventuel retssag, fordi din værdiansættelse ikke er holdbar.

Du risikerer at konflikten mellem dig og din modpart aldrig bliver løst, hvilket kan skade forholdet mellem jer.

Du risikerer at blive snydt, når du indtræder eller udgår af et partnerskab.

Fortæl os, hvordan vi kan hjælpe dig

Vi besvarer 90 % af henvendelser inden for 2h. Du bliver kun kontaktet en gang, vi har ingen nyhedsbreve eller kundeundersøgelser. Vores prisniveau er omkring halvdelen af, hvad de fire store koster.

´
´