Sælge virksomhed

Sælge virksomhed

At sælge en virksomhed er en stor begivenhed for de fleste af os. Der er mange ting, der skal falde på plads, og der er ofte store beløb på spil. Derfor er det vigtigt at forberede sig godt, når du overvejer at sælge din virksomhed.

I denne artikel fortæller vi dig, hvordan du skal tænke, når du skal sælge et aktieselskab. Vi fortæller dig også, hvordan Nielsen Valuation Group som uafhængig M&A-rådgiver kan hjælpe dig med at gøre din handel til en succes.

Sælg din virksomhed med Nielsen Valuation Group

Nielsen Valuation Group er en uafhængig transaktionsrådgiver. Vi tilbyder ekspertise, når det er tid til at sælge en virksomhed – fra idéen opstår, til du underskriver kontrakten med en køber.

Vi er med dig i hele processen, fordi vi ved, hvor vigtigt det er at føle sig sikker på, at handlen bliver en succes. Dette omfatter en præcis og uafhængig vurdering af din virksomhed og derefter at finde en egnet køber.

Ofte er det en leverandør, en konkurrent eller en kunde. Vi er der for at dele vores viden, så du undgår faldgruber og ubehagelige overraskelser.

Sælger du en virksomhed uden provision?

Ja – med Nielsen Valuation Group betaler du ingen provision på transaktionen, når du sælger din virksomhed.

Som transaktionsrådgivere arbejder vi på en lidt anderledes måde end traditionelle erhvervsmæglere. I stedet for provision betaler du et månedligt depositum for den periode, hvor du benytter vores rådgivning. Dette har store fordele for dig, hvis du ønsker at sælge din virksomhed, hvilket vi kommer ind på om lidt.

Kontakt os for et tilbud

Rådgiver vs. erhvervsmægler ved salg af et selskab med begrænset ansvar

Vi bliver ofte spurgt, hvorfor det er bedre at bruge en transaktionsrådgiver eller en M&A-rådgiver end en erhvervsmægler til at sælge dit aktieselskab.

Både den måde, vi arbejder på, og den måde, vi opkræver betaling for vores tjenester på, er forskellige. I mange tilfælde er det en fordel for dig at bruge en rådgiver i forbindelse med virksomhedstransaktionen. Men det afhænger af det.

Fordelene ved at sælge gennem en erhvervsmægler

Faktisk afhænger det først og fremmest af, hvilken type virksomhed du har til hensigt at sælge. Hvis der er tale om en mindre virksomhed, der er helt lokalt baseret, er det sandsynligvis bedst med en traditionel erhvervsmægler.

Tommelfingerreglen er, at hvis den virksomhed, du ønsker at sælge, er “enestående” – at der er mange lignende virksomheder på markedet – så vil en erhvervsmægler sandsynligvis være nyttig.

Ulempen er, at mæglere opkræver provision på det fulde beløb. Nogle tager også et fast gebyr, uanset om virksomheden sælges eller ej.

Fordelene ved at sælge din virksomhed med en rådgiver

Hvis du har en lidt større virksomhed med en omsætning på mellem 25 og 500 millioner kroner, og som ikke er rent lokal, vil du sandsynligvis have stor gavn af at hyre en rådgiver i stedet.

Som M&A-rådgivere er vi ikke forudindtagede. Vi er heller ikke sælgere. Derfor kan vi lettere vinde en potentiel købers tillid, når du ønsker at sælge din virksomhed. Sådan gør store virksomheder det, og vi anvender metoden også på mellemstore virksomheder.

Det er efter vores mening den rigtige måde at arbejde på. Der er nemlig nogle problemer, når en rådgiver opkræver provision og har en økonomisk gevinst ved en transaktion. Det kan f.eks. føre til, at du træffer forhastede beslutninger og sælger ud til en unødvendig lav pris.

Hos os betaler du ingen provision på transaktionen. I stedet har vi et månedligt depositum, som betales for den tid, du bruger os. Så du betaler hverken provision eller startgebyr.

Vi er ikke bange for at fortælle dig, hvad vi mener om en potentiel køber, men fortæller dig, hvordan du skal tænke i forskellige situationer.

Vil du have hjælp til at sælge dit aktieselskab?

Nielsen Valuation Group har stor erfaring med at bistå sælgende parter i forretningstransaktioner. Kontakt os, så kan vi drøfte, hvordan du bedst kan afslutte din virksomhed.

Kontakt os nu for et tilbud

Nielsen-salja-bolag-radgivare

Der er mange fordele ved at bruge en rådgiver, når du sælger din virksomhed. Det kan bl.a. være lettere at vinde en potentiel købers tillid.

Tips til dem, der overvejer at sælge deres virksomhed

Overvejer du at sælge din virksomhed og overvejer at trække dig ud af dit aktieselskab? Så har du sikkert en masse spørgsmål. Hvad er virksomheden værd? Hvordan finder jeg den rigtige køber? Hvad sker der med mine medarbejdere, når jeg sælger virksomheden?

Her gennemgår vi tips om, hvad du skal overveje, når du sælger din virksomhed.

Forbered dig og planlæg i forvejen

Det tager ofte tid at sælge en virksomhed. Det skyldes, at der er behov for et stort forberedende arbejde. Uden den vil en potentiel køber ikke føle sig tryg, og der vil måske ikke blive indgået en aftale – eller du vil måske sælge til en lavere pris.

Gennemgå virksomhedens økonomi og kontrakter. Det handler ikke om at forskønne, men om at give det rigtige billede af virksomheden. At alt er i orden er en forudsætning for, at køberen kan føle, at det er en interessant sag.

Det kan også være hensigtsmæssigt at se, hvordan konkurrenterne positionerer sig, og hvordan markedet ser ud for at afgøre, hvordan virksomheden skal profilere sig eksternt forud for salget af virksomheden.

Praktiske spørgsmål i forbindelse med forberedelsen

Der er flere praktiske spørgsmål, der skal tages i betragtning, herunder:

  • Vil selskabet sælges som en aktieoverdragelse, eller ønsker du kun at sælge aktierne?
  • Vil den administrerende direktør og ledelsen fortsætte med at arbejde i virksomheden?
  • Har virksomheden kontrakter med store kunder, som ikke er gyldige efter et salg på grund af særlige klausuler?
  • Er der noget, der kan komme frem i lyset under due diligence, som sænker værdien?

I denne første fase vil du have stor gavn af at hyre en transaktionsrådgiver, som kan hjælpe dig med at få styr på alt det, som en køber kunne være interesseret i.

Forbedring af virksomheden før salget

Forbedr dine chancer for at finde gode købere og få en pris, der føles rigtig, ved at forbedre virksomheden inden salget. Så lad være med at forskønne – forbedr dig.

Det kan gøre en stor forskel i forhold til den pris, du kan sælge til. Ideelt set bør dette gøres i god tid inden salget af din virksomhed. Helst mange år i forvejen.

  • Reducer unødvendige omkostninger
  • Arbejde på at forbedre indtægterne
  • Giv klare rapporter for at skabe tillid hos køberne
  • Ordne kontrakter med vigtige leverandører og kunder
  • Forbered dig på at forklare klart, hvor de vigtigste fordele kommer fra
  • Vær klar over eventuelle uløste problemer, tvister og lignende
  • Vær opmærksom på, at usolgte lagre sjældent betragtes som en fordel

Hvad er din virksomhed værd?

Hvis du skal sælge din virksomhed, vil du naturligvis gerne vide, hvad den er værd. Er det overhovedet værd at sælge?

Faktum er, at mange gange begynder man at tænke over værdien af en virksomhed længe før den faktiske transaktion finder sted. Det er ikke alle, der har en exitstrategi, men mange har alligevel en idé om, at de en dag vil gøre det en dag.

For at finde svaret på dette spørgsmål kan du foretage en værdiansættelse af din virksomhed. Det skal siges, at dette aldrig er en nøjagtig videnskab. Værdien er den værdi, som en køber i sidste ende er villig til at betale – hvis du accepterer at sælge virksomheden til den pris. Virksomhedens værdiansættelse er kun et skøn.

Ikke desto mindre er det nødvendigt at gøre det, fordi det giver dig en bedre mulighed for at forhandle prisen.

Hvordan værdsætter jeg virksomheden?

Der er flere måder at værdiansætte en virksomhed på.

Hvis der er tale om en virksomhed, der ikke giver noget overskud at tale om, men som har nogle aktiver, kan en værdiansættelse af aktiver være hensigtsmæssig. I sin enkleste form er den baseret på virksomhedens aktiver minus dens passiver. For at de væsentlige vurderinger kan være retfærdige, er det imidlertid nødvendigt med en normalisering af balancen.

For overskudsgivende virksomheder er udbyttevurdering en bedre værdiansættelsesmetode. Den er baseret på virksomhedens resultater. Denne metode bør også anvendes sammen med en normalisering af regnskaberne for at give et nøjagtigt billede af værdien.

Vil du vide, hvad din virksomhed er værd?

Nielsen Valuation Group kan hjælpe dig med at vurdere, hvad der kan være en rimelig værdi for din virksomhed. Du må ikke begå den fejl at købe en standardiseret online-værdiansættelse. Den “værdi”, de præsenterer, er ofte helt forkert og kan være for lav – eller for høj.

Når vi vurderer virksomheder, standardiserer vi altid regnskaberne for at få en så præcis vurdering som muligt. Vi tager hensyn til omstændighederne i netop din virksomhed, så du får en værdiansættelse, der kan bruges som reel støtte, hvis du beslutter dig for at sælge din virksomhed.

Kontakt os for et tilbud

Nielsen-salja-foretag-vardering

Vil du vide, hvad din virksomhed er værd, når du sælger den? Vi kan hjælpe dig med værdiansættelsen før salget.

Find den rigtige køber

At sælge til den rigtige pris kræver naturligvis en køber, som er villig til at betale det, du beder om. Det er bedst, hvis du har flere tilbudsgivere, der er interesserede i din virksomhed.

Hvis du har en lille, lokal virksomhed, kan en erhvervsmægler hjælpe dig med at finde den rette køber. For lidt større virksomheder med en omsætning på 25-500 mio. kr. er det bedre at bruge en transaktionsrådgiver. Den potentielle køber findes ofte blandt kunder, konkurrenter eller leverandører.

Når du har modtaget forskellige tilbud, er det ikke kun et spørgsmål om at se, hvem der er villig til at betale mest. Du skal også analysere køberne for at se, om deres bud sandsynligvis vil føre til en handel. Du kan f.eks. spørge dig selv:

  • Er beslutningen truffet på det rigtige niveau i virksomheden, eller er der risiko for, at handlen falder til jorden på grund af uenighed i beslutningsprocessen?
  • Er der mulighed for finansiering?
  • Hvad er deres plan for købet og de næste skridt?

Målet er at sikre, at køberen rent faktisk kan gennemføre handlen, og at du kan sælge din virksomhed.

Aftale- og transaktionsfasen

Når du har fundet en køber, der føles rigtig, er det tid til de endelige forhandlinger og kontraktunderskrivelse. Her er det vigtigt at udarbejde en detaljeret købsaftale for at undgå fremtidige tvister.

Køberen betaler et depositum, når du underskriver købsaftalen. Hvis der er et lager, vil der blive foretaget en opgørelse på dagen for overtagelsen. Transaktionen afsluttes med en kontant afregning.

Nu er din virksomhed solgt!

Hvad sker der med personalet?

Hvad der sker med dine medarbejdere, når du sælger din virksomhed, kan afhænge af, om du har solgt aktierne eller indtægterne. I tilfælde af aktieoverdragelse fortsætter personalets ansættelseskontrakt altid efter transaktionen. Det samme gælder for andre kontrakter.

Hvis der er tale om et short sale, har personalet også ret til at følge med dig, hvis køberen vælger at fortsætte virksomheden.

Vil du have hjælp til at sælge din virksomhed?

Nielsen Valuation Group er med dig, når du ønsker at afslutte din virksomhed med begrænset ansvar. Vi giver dig al den støtte, du har brug for under forberedelsen og til at foretage en nøjagtig vurdering af virksomheden. Når du bruger os som din M&A-rådgiver, øger du sandsynligheden for at kunne sælge din virksomhed til den rigtige pris.

Kontakt os direkte, så kan vi fortælle dig mere

Påpasselig for risici og svindlere, hvis du sælger din virksomhed

Desværre er det ikke risikofrit at sælge en virksomhed. Der findes svindlere, der præsenterer sig selv som respektable, men som har kriminelle hensigter. De kontakter dig og tilbyder at sælge virksomheden eller afvikle den. Flotte mennesker, flot hjemmeside og tilsyneladende lovlig virksomhed.

Men under overfladen gemmer der sig svindlere.

Se op for disse advarselstegn

  • Det synes alt for nemt at sælge dit aktieselskab
  • Transaktionen vil være hurtig
  • Prisen for tjenesten er urimeligt lav
  • “Rådgiveren” hævder, at stor gæld slet ikke er et problem
  • Selskabet fortæller dig, at du skal hæve penge fra virksomhedskontoen og derefter overtage kontoen

Hvis du ikke passer på, kan svindleren sørge for, at du fortsat er direktør og dermed ansvarlig for alt, hvad virksomheden gør – selv om du har solgt den. I en sådan situation kan det være svært at bevise, at du faktisk er uskyldig.

Accepter aldrig betaling i sort

Gå aldrig med til at tage en del af betalingen for din virksomhed ud af regnskaberne. Det kan virke fristende for at få mere i løn eller for at få handlen gennemført, men det ender som regel galt. I en sådan situation vil det også være svært for dig at anmelde forbrydelsen, fordi du selv har forsøgt at snyde systemet.

Som sælger kan du være ansvarlig

Som sælger skal du være opmærksom og planlægge salget omhyggeligt, selv når du sælger til en lovlig køber.

Det skyldes, at loven giver køberen en vis beskyttelse i en forretningstransaktion. I henhold til købeloven kan køberen kræve erstatning fra dig, hvis du sælger en virksomhed, og det senere viser sig, at virksomheden ikke har den værdi, som du påstod. Dette gælder både i tilfælde af et short selling og i tilfælde af en overdragelse af aktier, hvis du har solgt alle eller næsten alle aktierne.

Husk også på, at hvis du har givet garantier, er du ansvarlig for dem i den periode, der er aftalt i købsaftalen.

Brug en rådgiver for at få en sikker aftale

At sælge et aktieselskab er noget, som de fleste af os ikke gør ret mange gange i løbet af vores liv. Det er så meget desto vigtigere, at alt bliver gjort rigtigt, og at handlen føles god.

Ved at hyre Nielsen Valuation Group som din transaktionsrådgiver får du hjælp fra en ekspert i forretningstransaktioner, som er med dig under hele salget. Vi hjælper dig med at planlægge, forberede og gennemføre handlen for et månedligt beløb, og vi tager ingen provision.

Vil du sælge din virksomhed?

Kontakt os, så kan vi fortælle dig mere

Hyppigt stillede spørgsmål og svar om salg af en virksomhed

Har jeg pligt til at underrette registreringsmyndigheden om, at jeg sælger en virksomhed?

Nej, at sælge en virksomhed er et privat anliggende mellem dig som sælger og køber. Den nye bestyrelse skal dog anmeldes til selskabsregistret, hvis den ændres. Hvis virksomheden får en ny adresse efter ejerskiftet, skal dette også meddeles.

Hvor kan du sælge en virksomhed?

Du kan sælge en lille, lokal virksomhed gennem en erhvervsmægler. En lidt større og mellemstor virksomhed kan bedre sælges med hjælp fra en M&A-rådgiver.

Hvor meget kan du sælge en virksomhed for?

Hvad du kan sælge en virksomhed for, afhænger helt af, hvad en potentiel køber er villig til at betale. Det beløb, du kan forvente at betale, varierer fra sektor til sektor. F.eks. kan en ingeniørvirksomhed undertiden sælges for 3-5 gange den årlige fortjeneste, mens prisen for en it-virksomhed kan være op til 10-20 gange den årlige fortjeneste. En virksomhedsvurdering kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan sælge dit aktieselskab for.

Er det en god idé at sælge en virksomhed gennem en mægler?

Det afhænger af det. Hvis du har en lokalt baseret og relativt lille virksomhed, er en erhvervsmægler ofte et godt valg. Hvis du har en lidt større omsætning, omkring 25-500 millioner SEK, og ikke kun er aktiv på lokalt plan, er det ofte et bedre valg at bruge en transaktionsrådgiver.

Hvorfor sælge et aktieselskab?

For mange mennesker er salget af deres aktieselskab en måde at “komme ud af virksomheden” på, at komme ud af den virksomhed, de har investeret i, og få betaling for det, de har opbygget. Nogle mennesker vælger at sælge deres virksomhed for at investere i et nyt projekt.

Hvad skal jeg overveje, når jeg sælger mit selskab med begrænset ansvar?

Husk at forberede salget omhyggeligt og helst i god tid. Værdsæt virksomheden og gør en indsats for at forbedre virksomheden for at gøre et godt indtryk på potentielle købere. Det er positivt, hvis det lykkes dig at finde flere interesserede købere, så der kan afgives et bud. Brug en transaktionsrådgiver.

Kan jeg sælge et aktieselskab med gæld?

Ja, det er muligt at sælge en virksomhed, der har gæld eller tab, hvis du finder en køber. Hvis du sælger aktierne, overtager køberen gælden som ny ejer af virksomheden. Husk, at du i henhold til selskabsloven (ABL) har et vist personligt ansvar, selv i et aktieselskab, hvis ABL-reglerne ikke overholdes.

Hvordan kan jeg afvikle et aktieselskab?

Ifølge Skattestyrelsen kan du afvikle et selskab med begrænset ansvar ved at sælge alle dets aktier, likvidere det, fusionere det med et andet selskab, opløse det ved spaltning eller sætte det under konkurs.

En værdiansættelse af virksomhed, er den proces, som er klarlægger en virksomheds mest realistiske og sandsynlige værdi, i en virksomhedshandel mellem to uafhængige parter, som er lige motiverede til at indgå en handel. En kvalificeret værdiansættelse af en virksomhed, bør være udarbejdet efter normerne for både indre værdi og uvildig reformulering samt normalisering af regnskabet. Den egentlige udregning af virksomhedens værdi, er faktisk ret simpel og hurtig at lave, og det er typisk også det du får, når du bestiller en værdiansættelse online, uden at få et fysisk besøg og inspektion. Processen med at reformulere årsregnskabet, sammen med vægtningen og brugen af de forskellige værdiansættelsesmetoder, er det, som kræver den største tid og kompetence af hele virksomhedsvurderingen. Selve reformuleringen og normaliseringen af årsregnskabet er nemlig ofte den del, der påvirker værdiansættelsen mest. Af samme årsag bør en virksomhedsvurdering kun betragtes som reel og pålidelig, når den er udført korrekt, uafhængigt og upartisk.

De mest anvendte metoder til værdiansættelse af en virksomhed er: Markedsmetoden, indkomstmetoden og substansmetoden. De har hver især sine styrker, svagheder og deres enkelte underkategorier. Det skal bemærkes at ingen værdiansættelsesmetode i sig selv, kan stå alene ved vurderingen af en virksomhed. De skal derfor ses i et samspil med hinanden, vægtet efter virksomhedens type.

Markedsmetoden tager ikke højde for virksomhedens lønsomhed eller den sande værdi af aktiverne, som uden tvivl er de vigtigste aspekter at inddrage, ved værdiansættelsen af virksomheder. Derfor afspejler de fleste værdiansættelser, som er udarbejdet efter markedsmetoden, ikke den indre værdi.

Indkomstmetoden tager ikke højde for de aktiver, som virksomheden ejer. Derfor vil virksomheder med mange aktiver få en vildledende værdiansættelse.

Substansmetoden tager omvendt ikke hensyn til selve lønsomheden. Af den årsag vil meget lønsomme virksomheder får en forkert værdiansættelse, ved udelukkende at bruge denne metode.

Ønsker du at bruge et billigere alternativ, eller måske endda selv forsøge at værdiansætte virksomheden?

Du risikerer at tabe en eventuel retssag, fordi din værdiansættelse ikke er holdbar.

Du risikerer at konflikten mellem dig og din modpart aldrig bliver løst, hvilket kan skade forholdet mellem jer.

Du risikerer at blive snydt, når du indtræder eller udgår af et partnerskab.

Fortæl os, hvordan vi kan hjælpe dig

Vi besvarer 90 % af henvendelser inden for 2h. Du bliver kun kontaktet en gang, vi har ingen nyhedsbreve eller kundeundersøgelser. Vores prisniveau er omkring halvdelen af, hvad de fire store koster.

´
´