Due diligence er det engelske ord for virksomhedsinspektion, som normalt også bruges på svensk. Læs gerne mere om due diligence her. De tre mest almindelige former for due diligence er juridisk due diligence, økonomisk due diligence og teknisk due diligence. Der er flere andre former, der nogle gange tages i betragtning, men som ofte er irrelevante for “almindelige virksomheder”, herunder kommerciel due diligence og retsmedicinsk bogføring.
1, Juridisk due diligence handler om gennemgang af virksomhedens overenskomst og et eventuelt ansvar. Jo større virksomheden er, jo større er den juridiske kontrol.
2, Finansiell due diligence handler om gennemgang af virksomhedens overenskomst og et eventuelt ansvar. Jo større virksomheden er, jo større er den juridiske kontrol.
3, Teknisk due diligence handler om besigtigelse af tilstanden, på virksomhedens formue. Det kan være alt fra IT-systemer til gravemaskiner. Vi anser denne kategori for at være vigtig, og at den bør prioriteres tilstrækkeligt.
4, Kommerciel due diligence handler om markedsundersøgelser, om efterspørgsel efter produkter/ydelser og lignende. Det anser vi sjældent for at være relevant for traditionelle virksomheder, da kvaliteten af dataene sjældent er god. Der kan dog være særlige tilfælde, hvor dette kan være relevant, såsom tech startups.
5, Retsmedicinsk regnskab, er grundlæggende det samme som økonomisk due diligence, men med mere fokus på kriminelle elementer, som hvidvask og lignende.
Nogle gange nævnes due diligence også skattemæssigt, men det hører dels hjemme i det juridiske og dels i det økonomiske eftersyn. Det handler primært om at lave for aggressiv skatteplanlægning og risikere en lektion i det.
Vi synes, at man ofte taler alt for lidt om teknisk due diligence, som der ofte er brug for. Vi mener, at årsagen til dette er, at det ikke er noget, de leverandører, der tilbyder due diligence, kan tilbyde. Denne skal derfor købes eksternt.
Juridisk due diligence er vigtig og bør altid udføres, men kun på de ting, hvor der er økonomisk råderum til at behandle det, ellers vil det kun være relevant i teorien, ikke i praksis. Større virksomheder har ofte et stort behov for juridisk due diligence. Man kan drage en parallel mellem virksomhedens størrelse og behovet for juridisk due diligence.
Vores syn på due diligence-markedet er, at de, der tilbyder det, ofte pitcher deres “plademodelpakker”, og at man enten køber mere due diligence, end man egentlig har brug for, eller at man køber for lidt due diligence inden for et specifikt område. får dig til at savne ting. Vi mener, at alle former for pakker, når det kommer til due diligence, ikke er gunstige for kunderne, da vi mener, at forskellige virksomheder har vidt forskellige behov.
Kontakt os i dag, for et tilbud, der er skræddersyet til dine behov.